Besztercebánya
megye Náš kraj címmel terjeszti ingyenesen háztartásainkba hírmondóját.
A választások közeledtével a múltkori számban az egyik írás pontokba
szedve mutatta be a megyék tevékenységi köreit arra hivatkozva, hogy az
utca embere sokszor nem érti, mit is csinálnak valójában. Ebben bizony igazuk
van! Annak ellenére, hogy az első megyei választási ciklusban volt
a családban megyei képviselő, és intézményvezetőként a megye
kulturális intézményeivel szoros kapcsolatban állok, sok esetben nekem
is nehéz tájékozódnom, mi és milyen szinten tartozik képviselőink
hatáskörébe. Arra gondoltam, a cikk egyes tematikus egységeire tételesen
reagálok néhány olyan példát hozva, melyek személy szerint bosszantottak az
elmúlt években, vagy amelyeket újra kellene gondolni, mert vannak területek,
ahol csak a „restart“ segíthet.
A
KÖZUTAK KARBANTARTÁSA
A másod- és harmadosztályú
utak – így Füleken például a Fő utca és a Püspöki út – karbantartása
a megyéhez tartozik. Mindannyian jól ismerjük a fennálló állapotokat.
A négyéves választási ciklus utolsó negyedébe érve az érintett utak
rendszeresen már-már „tankodromra“ hasonlítanak. A kátyúk kerülgetése
életveszélyes manőverekre kényszeríti a sofőröket.
Forrás: Füleki Fórum a facebookon - 2013. márciusi bejegyzés |
Aztán mintha egy jó
tündér varázspálcájával suhintva intézte volna el, pár hónappal
a választások előtt a Regionális Útkarbantartó Vállalat talál pénzt meg
akaratot, és kijavítja a kérdéses „szégyenfoltokat“. Képviselőink pedig
diadalittas mentőangyalokként kamerák kereszttüzében vágják át
a felújított útszakasz átadási szalagját. Öröm az ürömben, hogy
a választások négyévenként
páratlan évben kerülnek lebonyolításra, így a Füleken kétévente szintén
páratlan évben megrendezésre kerülő Eszterlánc Szlovákiai
Magyar Gyermek Néptáncfesztivál – az ország különböző szegleteiből verbuvált –
mintegy 400 szereplője minden második alkalommal szinte vadonatúj
aszfalttakarón vonulhat végig a városon. Így lesz ez idén is (már
a héten). De félre téve a tréfát, nem lenne-e a számításból időzített
romeltakarítás helyett fontosabb megkeresni az ismétlődően kialakuló
kellemetlen helyzet okait, és azokat orvosolni? Fülek még mindig a széles
régió egyik legnagyobb ipari központja. Tudjuk, hogy a város Fő utcáján
halad végig az itteni ipari létesítményekbe irányuló célforgalom nagyobbik
része. Sőt az autóbusz-vállalat járatai is a Vigadó előtt gurulnak végig naponta
többször. Repedeznek ezért nemcsak a Városi Múzeum, de a Városháza és az üzletek falai is. A megye már
az előző városvezetés idején nekilátott megterveztetni a belvárost
elkerülő tehermentesítő utat, amely Losonc felől a város területére érve
egyenesen az egykori Kovosmalthoz vezetne, felszabadítva a történelmi
városmagot. De mi lett a tervek sorsa? Foglalkozik mindezzel valaki?
A füleki gyárak fejlesztenek, terjeszkednek, a kamionforgalom
remélhetőleg erősödni fog. Ez a prognózis legkésőbb a gazdasági
válság lezárulását követő évben valószínűleg be is teljesedik. Legfontosabb
utcánk, és a rajta álló helyi védettség alatt álló épületeink, fokozottan ki
lesznek téve a károsodásnak... tervezni, lépni kell!
A
HELYKÖZI AUTÓBUSZJÁRATOK ÉS A
VASÚTI KÖZLEKEDÉS
A megye anyagilag támogatja az
autóbusz-vállalatot, hogy az minél több helyközi járatot életben tudjon
tartani. Évek óta megoldatlan a füleki buszállomás
helyzete. A terület a városé, viszont a losonci SAD használja és
gazdálkodik rajta. Minthogy részvénytársaságként nyilván nem karitatív célokkal
alakult, gondolom nyereséget is termel. Ehhez képest a megyei támogatással
működő Rt. elvárná, hogy a Város újítsa fel a kátyúktól hemzsegő és leélt
kistérségi buszállomást. Évtizedes matthelyzet. Történtek előrelépések, de
a megoldás még várat magára. Mindenesetre a megye ebben
a kérdésben is gyakorolhatna nyomást támogatottjára, ami talán segíthetné
a létező terv gyorsabb megvalósítását. A megyei hivatal illetékes osztálya a vasúti
menetrendeket is véleményezi a régió közlekedési ellátottsága szempontjából.
Ennek ellenére folyamatosan szűnnek meg vonalak. Sosem gondoltuk volna, hogy
országunk Európai Únióba való belépését követően nehezebb lesz eljutni
Salgótarjánba, mint azelőtt. Pedig a határ felé tartó buszjáratok száma
évről-évre apadozik, a vasúti személyszállítás pedig Salgótarján
és Budapest irányába nemrég gyakorlatilag megszűnt. Így alakult a helyzet annak
ellenére, hogy Besztercebánya megye és Nógrád megye formálisan deklarálja az
együttműködés szükségességét, sőt több határon átnyúló közös pályázatot is
megvalósított. Érdemes lenne végiggondolni, hogy a szimbolikus jelentőségű
Ipoly-hidak mellett, nem kellene-e újra fokozottabban foglalkozni a Losonc
és Salgótarján közötti forgalmi viszonyok kérdésével is.
Biztos, hogy kellene, aki nem autóval jár annak tiszta adrenalin eljutni Losoncról Salgótarjánba és vissza...
VálaszTörlésNéhány éve jártunk a salgótarjáni Nógrád Néptáncegyüttesbe zoboralji táncokat tanítani. Egy szombati háromórás próba tömegközlekedéssel egész napos elfoglaltság volt, sok fölösleges várakozással... A 22 km szinte leküzdhetetlennek tűnt.
VálaszTörléssajnos a buszok mindíg üresen jártak Starjánba.. esetleg a vonatnak volt értelme, de ahogy látjuk azokat Magyarországon is rövidítik.. Szabad piac van, felhívod pld Maros Uhrint es el tud szállítani 8 embert 15 perc alatt.. ez egy lyuk a piacon, s csoda hogy még nincs maszek taxis aki a Fülek-Salgotarján-ra specializálódana.
VálaszTörlésEz így van ahogy itt íródott,ehhez csak osszehasonlítás képpen megemlíteném,hogy milyen volt a vasúti kozlekedés még nem olyan régen,vagy még az ún.kommunista rendszer végén is a 80-as évek végén 4 pár gyorsvonat kozlekedett melyek kozul ketto egészen Varsóból Budapestre és vissza (18 drb.vasútikocsival,ami természetesen tele volt utassal),aztán volt Besztercebánya -Budapest,Salgótarján -Losonc,majd késobb leapadt a Budapest -Miskolc (Bánrévén kersztul) amik lassan de biztosan megszuntek ,már csak személyvonatok kozlekedtek Somoskoújfaluig,majd pár évvel ezelott ezek is megszuntek,mivel mindig akadtak idegenek a fuleki állomás vezetésében akiknek nem volt érdekuk harcolni a régió vasútikozlekedéséért.A mai viszonyokról nem is beszélve....Mindemelett még megjegyezném,hogy abban az idoben amikor a szlovák vasút leállította a személyvonat kozlekedést a magyar oldalon Somoskoujfaluból minden kerek órában indultak személyvonatok Hatvan felé.Érdekes ,nem?Úgy gondolom hogy ideje lenne elgondolkodni ezen és mindent elkovetni annak érdekében,hogy a vasúti személyszállítás újra elinduljon ezen a szakaszon,mert ha már az Európai Unio tagja vagyunk azon kéne lenni,hogy az emberek utazhassanak,nem pedig megszuntetni azt is ami megvolt.Továbbá ideje lenni a kedves választott képviseloinknek és a mindenkori kormánynak elgondolkodni és végren tenni annak érdekében,hogy a kaminokról végre a vasútra terelnék a teherszállítást is,mert hiába lesznek az autópályák a kamionok mindig csak a másod és harmadosztályú utakat fogják használni továbbra is és így hiába javítsák toldozzák-foldozzák ezeket.Nem beszélve aról hogy évente mennyi baleset torténik a kaminok "jóvoltából" és mennyi emberi élet esik áldozatul évente.....
VálaszTörlésSajnos a kamionok oldalán túl sok a lobbiérdek. Ezzel egyenlőre állami, sőt úniós szinten sem tudnak mit kezdeni. De személy szerint meg vagyok győződve róla, hogy a nem is olyan távoli jövőben újra eljön a vasút ideje.
VálaszTörlésÉn is így látom sajnos és vannak olyan informáciok is hogy pontosan a szl.vasút vezetésében is vannak egyének magas funkciókban akiknek eros érdekeltséguk van kamionos cégekben .Ezért nem érdeke a vasútnak sem (amíg ezek a vezetok ott vannak) hogy a teherszállítást a vasútra tereljék.....De remélem hogy ez egyszer csak megváltozik.Egy volt vasutas.
Törlés